شرکت طراحی و مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) اقدام به تهیه یک چک لیست بر مبنای الزامات QIP PSA شرکت پژو سیتروین نموده است .سازندگان و قطعه سازان باید علاوه بر استقرار الزامات IATF 16949:2016 از شرکتهای معتبر مورد تایید ساپکو ، اقدام به پیاده سازی این الزامات نیز نماید.البته این الزامات باز هم در حال تغییر است و بزودی بازنگری نهایی ابلاغ میشود ولی در حال حاضر آخرین چک لیست ملاک عمل مشاورین و مهندسین تضمین کیفیت است..گروه GM و PSA علاوه بر IATF سیستم لجستیک جهانی بنام MMOGLE V را نیز بعنوان پیشفرض الزام میکند که معتبرترین مرجع لجستیک در دنیاست.https://www.odette.org/ .شعار این الزامات سفری از واکنش اقتضایی به واکنش پیش بینانه است.
“Going From Reactive to Proactive”
سفری از واکُنش اقتضایی به واکُنش پیشبینانه
الزامات تضمین کیفیت به کف کارخانه منتقل میگردد:
در با ارزش بودن الزامات QIP PSA همین بس که گروه PSA پژو سیتروین آنرا از گروه جنرالز موتور الگوبرداری میکند و خود به تدوین این سیستم اقدام نمی نماید.چون بنظر من کارایی و اثربخشی این سیستم را مشاهده کرده بودند و به درستی تمام الزامات را کپی کردند و چیزی به آن اضافه یا کم نکردند.بنده حقیر بعد از ۲۰ سال به این نتیجه رسیدم که استقرار این الزامات که در حقیقت الزامات گروه جنرالز موتور میباشد،بیشترین اثر و فایده را در بین سیستمهای مدیریت کیفیت در شرکتهای تولیدی دارد.این سیستم نه فقط در شرکتهای قطعه ساز ، بلکه در سایر شرکتهای تولیدی اعمم از صنایع غذایی، لوازم خانگی،تجهیزات پزشگی و .....میتواند موثرترین باشد و واقعا کارایی آن قابل مقایسه با سایر سیستمهای مدیریت کیفیت نیست.این الزامات دارای ۱۲ فصل آموزشی است و کل سازمان را از صفر تا صد درگیر میکند و الزامات تضمین کیفیت را به کف کارخانه منتقل میکند و سیستم به یک رویه پویا و اثربخش تبدیل میشود.امیدوارم تصمیم گیرندگان صنعت ما بیشتر به این الزامات QIP توجه بیشتری داشته باشند و از پیاده کنندگان حمایت کنند.در حقیت با اجرای این الزامات مباحث زیر بهینه میگردد:
نگداری و تعمیرات -لجستیک -تکوین محصول-مدیریت محصول نامنطیق -سیستم تشدید و ارزیابی کار و زمان و تولید ناب و حذف اتلافها و ……
- پیوست شماره ۱ : شرح خدمات مشاوره جهت استقرار الزامات جدید ساپکو STAS
مشاوره، ارائـه خدمات و آموزش در جهت استقرار الزامات ساپکو (STAS&QIP PSA ) رفع مغايرتها و عدم تطابقها تا مرحله نهایی اخذ تائيديه از ساپکو . مراحل اجرايي آن به شرح ذیل :
الف – شناخت :
۱– شناخت وضع موجود کارفرما بر اساس الزامات موضوع قرارداد و ارزیابی قبلی ای که مشتری انجام داده است( گپ آنالیز) مشتمل بر ساختار سازمانی، فرآیندهای اصلی سازمان، دادههای جاری درارتباط با الزامات سیستم مورد نظر .
ب – آموزش و طراحی سیستم :
۲- آموزش استاندارد موضوع قرارداد بر اساس مندرجات جدول زیر.
۳- تشكيل و توجيه اعضاي كميته راهبري و تعيين مسئوليتهاي ايشان.
– همكاري و مشاركت مشاور با نماینده کارفرما در زمينه طراحي يا اصلاح سيستمهاي مورد نياز و مستندسازي .
مراحل اجرائي پروژه استقرار الزامات STAS SAPCO
فاز | عنوان فعاليت | روز |
۱ | بررسی وضعیت موجود و آموزش مديران و كارشناسان و سرپرستان و سرکارگران کارفرما : استراتژی و سیستم مدیریت کیفیت سازمان واکنش سریع کنترل محصول نامنطبق ایستگاه تصدیق و تصدیق خطاناپذیری کار استاندارد شده ممیزی چند لایه فرآیند کاهش ریسک مدیریت تغییرات نگهداری و تعمیرات مدیریت جریان مواد و تولید لجستیک بیرونی والزامات خاص مشتری | ۷ |
۲ | رفع اشکالات در پیاده سازی و کارگاههای آموزشی و پاسخ به سوالات در اجرا | ۴ |
۳ | خودارزیابی | ۲ |
۴ | ارزیابی توسط ساپکو | ۱ |
۵ | مستندسازی برنامه اقدامات و تصدیق اقدامات صورت گرفته و رهنمودهای لازم در جهت رفع ریشه ای عدم انطباقها | ۲ |
دانلود الزامات به زبان انگلیسی :
جهت دریافت خدمات مشاوره و یا آموزش ۳ یا ۷ روزه با شماره ۰۹۱۲۵۰۷۶۷۱۵ تماس حاصل فرمایید.و برای دریافت ترجمه مفاد آموزشی توسط استاد سید مجتبی موسوی میتوانید در واتس آپ پیام بگذارید.
با تشکر
عصر کیفیت