بلاگ

اندازه گیری سدیم در آزمایشگاه صنایع غذایی

مشاوره پیاده سازی استانداردISO 17025:2017

تعیین سدیم در صنایع غذایی و آزمایشگاهها اهمیت زیادی دارد. سدیم یک عنصر ضروری در غذاهای فرآوری شده است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند برا ی سلامتی مضر باشد.

 اندازه گیری مستقیم سدیم عمدتا برای مواردی شیبه به ابن انجام میشود. به عنوان مثال. توسط طیف‌سنجی جذب اتمی (AAS)، کروماتوگرافی یونی (IC) یا طیف‌سنجی جرمی پلاسما جفت شده القایی (ICP-MS). با این حال، علاوه بر آماده‌سازی نمونه و روش‌های زمان‌بر کالیبراسیون سیستم خسته کننده است، این تکنیک‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری قابل توجه و دانش عمیق کاربر دارند. در میان این تکنیک‌ها، تکنیک افزودن استاندارد چندگانه (MSA) در ابزار تیتراسیون METTLER TOLEDO، کاربرد ساده‌تر، سریع‌تر و اقتصادی‌تر را برای تعیین دقیق و اختصاصی محتوای یون‌های سدیم در محصولات غذایی نشان می‌دهد.

این مقاله یک مطالعه مقایسه ای از روش افزودن استاندارد چندگانه (MSA) با توجه به تکنیک های AAS، IC و ICP-MS برای تعیین محتوای سدیم در نمونه های مختلف مواد غذایی را توصیف می کند. اندازه‌گیری‌های AAS، IC و ICP-MS توسط آزمایشگاه بین‌المللی تست خدمات تست کیفیت سوئیس (SQTS) انجام شده است.

در روش  تکنیک جمع استاندارد چندگانه (MSA) تعیین سدیم با استفاده از تکنیک افزودن استاندارد چندگانه توسط حسگرهای یون انتخابی انجام می شود. به طور خلاصه،مقادیر کمی از محلول استاندارد سدیم (dVs) با غلظت مشخص  رد چند مرحله افزایشی به محلول نمونه اضافه می شود  (شکل 1). افزودن محلول استاندارد باعث افزایش سدیم می شود غلظت (cs) در نمونه و همچنین حجم آن. تفاوت در پتانسیل (dE) ناشی از اضافه شدن  است.
افزایش استاندارد حجم های شناخته شده (dVs) برای تعیین غلظت نمونه به طور مستقیم با استفاده از  یک الگوریتم ارزیابی تکراری بر اساس معادله نرنست که منجر به رگرسیون خطی اندازه‌گیری شده است محاسبه می شود.
این مقاله و ادامه روش در فایل زیر قابل دانلود است.

اندازه گیری سدیم در آزمایشگاه

مشاوره آزمایشگاه و تایید صلاحیت.مشاور iso/iec 17025  با 25 سال سابقه  و تایید شده توسط QS سوییس.

به امید فردای روشن برای ایران جانمان.حسین زینل شهریور 1403.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید