ارزیابی صلاحیت کارکنان آزمایشگاه در ISO 17025:2017
HOW TO ASSESS THE COMPETENCE OF STAFF پیش زمینه: در ادامه راهنماهای پیاده سازی ISO 17025 در آزمایشگاه : COOKBOOK شماره 6 EUROLAB در مورد ارزیابی صلاحیت کارکنان آزمایشگاههای رهنمودهایی دارد: اکثر الزامات ایزو 17025 [1] در مورد صلاحیت ، در بندهای 5 و 6 استاندارد شرح داده شده است ، بیان الزامات در مورد: – شرایط احراز شغل و صلاحیت، کارکنان، و مدراک آنها از جمله الزامات تحصیل ، احراز صلاحیت ها، آموزش ها ، دانش های فنی ، مهارت ها و تجربیات؛ – مسئولیت ها ، اختیارات و روابط متقابل کلیه پرسنلی که مدیریت، انجام یا تصدیق کار مؤثر بر نتایج فعالیتهای آزمایشگاهی را بر عهده دارند؛ – پرسنل منصوب شده ی مسئول رسیدگی به سیستم مدیریت؛ – پرسنل مکمل؛ – شرح شغل؛ – روش ها و سوابق مربوط به تعیین الزامات صلاحیت ، انتخاب پرسنل ، آموزش پرسنل ، نظارت بر پرسنل ، اختیار پرسنل و پایش صلاحیت پرسنل. مانند هر ارزیابی انطباق ، ارزیابی صلاحیت باید مطابق مشخصات انجام شود. |
مشخصات
مدیریت آزمایشگاه باید صلاحیت و اختیار همه افرادی که کار با تجهیزات خاص ، انجام آزمون و / یا کالیبراسیون ، توسعه روش ها ، ارزیابی و آنالیز نتایج، تایید تطابق، ارائه نظرات و تفسیرها و امضای گزارش های آزمون و گواهینامه های کالیبراسیون را برعهده دارند را تضمین نماید. ابتدا آزمایشگاه باید الزامات لازم را فرموله نماید ، (به عنوان مثال ، در توصیفات شغلی عملکردی یا فردی در سطوح بالاتر) اطلاعاتی در مورد تخصص و تجربه مورد نیاز؛ گواهینامه تحصیلی مورد نیاز جهت احراز ، شایستگی ها و برنامه های آموزشی مورد نیاز؛ دسترسی به پایگاه داده دانش در شبکه ها و موضوعات دیگر (رفتار انسان ، مهارت های زبانی و …) را قرار دهد. مثال ها – در برنامه آموزشی آنچه که مرتبط به آموزش اولیه و برای آموزش های بعدی می باشد، مفید است. – برای فعالیت های تکراری اما نه مکرر{هر چند وقت یکبار}: جهت کاهش برنامه های آموزشی، می توان از روش های بسیار مفصل آزمون یا کالیبراسیون جهت تصدیق درک خوب روش، قبل از بکارگیری توسط کارکنان استفاده نمود . – یک سطح آموزشی الزام شده که برای اطمینان از درک خوب آن ممکن است با روش اجرایی همراه باشد. – فواصل احراز صلاحیت ، در صورت کاربرد |
ارزیابی و احراز صلاحیت
آزمایشگاه باید با بررسی مناسب بودن تحصیلات ، آموزش ها ، تجربیات و / یا مهارتهای نشان داده شده، تطابق بین شرح شغلی و دانش کارکنان را ارزیابی کند. اگر شواهدی در دسترس باشد که نشان دهد شخص تمام معیارها را رعایت می کند ، او شایسته در نظر گرفته می شود . اگر اینگونه نباشد ، اقدامات آموزشی باید انجام شود و برنامه آموزشی باید شامل ارزیابی صلاحیت جدید (اجرای آزمون به همراه ناظر، استفاده از پرسشنامه ها ، مصاحبه ثبت شده ، مقایسات داخلی با مواد مرجع) باشد و شواهد پشتیبان از این ارزیابی باید ثبت گردد. این شواهد می توانند در جایی که کاربرد دارد شامل موارد زیر باشند: – مدرک فنی ، گواهینامه ، دانشنامه؛ – مشارکت در نشریات؛ – سوابق مربوط به مشارکت در عملیات کالیبراسیون یا آزمون و ارزیابی مشارکت. – سابقه مشارکت در مقایسات داخلی یا خارجی. – سابقه مشارکت در شبکه ها و مشارکت های تحقیقاتی. – سابقه مشارکت در استاندارد سازی کار؛ – سوابق ارزیابی خاص. – برای فعالیتهای غیر مکرر (> 12 ماه) ، سوابق عملکرد آزمون های “مرجع” – غیره استفاده از بانک اطلاعاتی می تواند توانایی آزمایشگاه را برای شناسایی سریع شخص مناسب برای یک کار خاص بهبود بخشد. |
بازنگری و بهبودها
مشخصات و مدارک باید با در نظرگرفتن نیازهای فعلی آزمایشگاه و مشتریان خود و همچنین نیازهای آینده به صورت توامان و به طور منظم بازنگری شوند. ممکن است نیاز به ارزیابی مجدد صلاحیت داشته باشد. برنامه های آموزش و احراز صلاحیت می تواند خروجی های فعالیتهای تحقیقاتی و توسعه فنی آزمایشگاه باشد. |
بازنگری فرآیند ارزیابی صلاحیت:
ممیزی های داخلی برای تصدیق اینکه عملیات همچنان با الزامات سیستم و ISO 17025 مطابقت دارد، انجام می شود. |
نتیجه گیری
ارزیابی صلاحیت کارکنان باید با مقصود متناسب باشد، یعنی تعیین اینکه آیا کارکنان توانایی ایجاد نتایج معتبر فنی را دارند یا خیر. هرچه مشخصات صلاحیت بهتر تعریف شود ، نشان دادن تحقق این الزامات صلاحیت آسان تر خواهد بود. این مسئولیت آزمایشگاه است که تعادل خوبی بین ارزیابی صلاحیت کارکنان و سایر الزامات کیفیت که در نتیجه آزمون تاثیر دارد، پیدا کند. برای بهره مندی آزمایشگاهها و مراجعین آنها، ارزیابی و صلاحیت کارکنان باید به طور مداوم بهبود یابد. مترجم : مهندس پورحکیمی مدیرآزمایشگاه جهان ترمز |
مشاوره اخذ صلاحیت آزمایشگاه
مشاوره دریافت گواهینامه ایزو 17025
دیدگاهتان را بنویسید